kijken of zien

Kijken of zien

Kijken of zien

Kijken, zien, staren, gluren, loeren, koekeloeren, spieden, turen, …. Allemaal ‘kijken’ maar voor onze ogen telkens een iets andere activiteit.

Hoe gebruik jij je ogen? Ga je op zoek naar het beeld of laat je het binnenkomen? Staan je ogen op steeltjes als je naar je scherm kijkt? Of kijk je steeds naar de grond als je stapt? Wil je alle details gezien hebben of scan je de omgeving?

De manier waarop we onze ogen gebruiken beïnvloedt niet alleen de spanning in onze ogen maar ook in het gezicht, hoofd, nek, hals en schouders.

Voor hen die veel naar een scherm kijken, hebben oogartsen de 20-20-20 regel bedacht: na 20 min schermtijd, 20 seconden 20 voet (6 m) verder weg kijken. Doel: even schakelen naar een ander gebruik van je ogen. Gevolg: rust voor de ogen, minder hoofdpijn en meer ontspanning.

Mijn versie van de 20-20-20 regel is dit: neem de omgeving rond je scherm mee in je blik. Zie je nog wat er zich achter en naast het scherm bevindt? Zie je wat er nog op je bureau ligt? Laat het beeld binnenvallen in plaats van ernaar op zoek te gaan. En ja, schakel tussen dichtbij en verder weg.

Probeer het en observeer wat dit met je doet. Ervaar de ontspanning voor je ogen en het hele gebied van hoofd, nek en schouders. Misschien ben je ongemerkt ook wel rechter gaan zitten, ben je gestopt je nek uit te steken en gebruik je meer de leuning van je stoel.

Dit werkt trouwens niet alleen voor computerwerk, maar ook tijdens het stappen, wandelen, joggen, tv kijken, … Schakel van focus naar panorama, van beneden naar boven en opzij, van smal naar breed.

Dus de volgende keer dat je een wandelingetje maakt, laat je blik dan eens vallen op het bos en niet op de bomen.



Schrijf je in op mijn nieuwsbrief

Wij gebruiken cookies om je voorkeuren op te slaan en om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Als je klikt op "accepteer en ga door" dan ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze  privacy pagina.