Stop

To stop or not to stop

Hoe, vraagt u (2)

Ik schreef eerder dat een les Alexandertechniek wel gelijkenissen vertoont met een muziek- of sportles (lees het hier).

Er is wel 1 groot verschil met een “klassieke” bewegingsles: je wordt niet gevraagd iets actief te doen, maar te stoppen het verkeerde te doen.

Huh?

Het draait allemaal om verandering: we veranderen immers de manier waarop jij gewend bent een beweging uit te voeren, op zoek naar een andere manier die minder schade toebrengt aan je lichaam. 

Maar om dit te bereiken, moet je wel eerst stoppen het oude te doen om zo plaats maken voor het nieuwe. Ah ja.

Om dat nieuwe te vinden, doet de Alexanderleraar beroep op je verbeelding en je denkvermogen, gebruikt ze (voor)beelden, woorden, plaatjes en tekeningen, een skelet. Waar nodig, begeleid ze je met haar handen. 

Op die manier experimenteer je met andere manieren van bewegen, en krijg je nieuwe ervaringen;  alternatieven die beter zijn voor jouw lichaam. 

Maar eerst, eerst is er het stoppen.

“If you stop doing the wrong thing, the right thing will happen” zei F.M. Alexander.

Of zoals gastblogster Evi het stelt: “want Alexandertechniek is niet recht op je doel afgaan, maar verkennen, voelen, soms een ander pad nemen, en uiteindelijk wel op je doel terechtkomen”.

Niet overtuigd? Kijk dan naar dit hilarisch filmpje dat het Stop principe duidelijk demonstreert :-).

Enjoy!

Benieuwd naar meer? Lees hier het vervolg en hier het begin.



Schrijf je in op mijn nieuwsbrief

Wij gebruiken cookies om je voorkeuren op te slaan en om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Als je klikt op "accepteer en ga door" dan ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze  privacy pagina.